Sunday, May 13, 2012

Mother's Day .

Assalamualaikum, have a nice sunday today :D As you all know, today is Sunday-13 May . hewhew..
Harini selamat hari ibu !? siapa sambut hari ibu harini . put your hands up sikit !? but sampai hari ini, I tak sure . Hari ibu boleh raikan ke atau tidak bagi umat Islam ? And kita pun cari dekat pak cik google ---> *roll roll and roll* Yeah, this !

Original dari : OhIslam - Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day menurut Wikipedia : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”
Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda : “Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka”
[Hadits Sahih - diriwayatkan oleh Imam Abu Daud R.H dalam sunannya, Imam Ahmad Bin Hanbal di dalam musnadnya Dan Imam as-Suyuti di dalam al-Jamie’ as-Shaghir, disahihkan oleh Al-Albani] wallahualam

Di dalam Islam, kita dituntut untuk menghormati ibu bapa kita setiap masa dan ketika. Bukannya hanya terhad kepada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu atau hari bapa.

Yeah, memang betul pun . Sepatutnya hari ibu ialah setiap hari, setiap jam, setiap minit and setiap 1 saat .  *tik tok tik tok* Bukan hari yang tertentu je kita kena ingat dekat dia, sayang dekat dia, hormat dekat dia and so on . At least, sebelum pergi sekolah tu kita kenalah salam and sayang dia . Yeah, All the time !

Kita pun tak tahu, betul ke tidak . Sebab katanya nie suatu perayaan bagi orang kafir . wallahualamm..
That's all for today . 

To my dearest mother :


Dear mom,
          Alhamdulillah, fatin bersyukur sangat Allah telah kurniakan mak untuk fatin . I thank to Allah so much . And fatin nak ucapkan terima kasih banyak2 dekat mak kerana telah bersusah payah membawa fatin ke hulu ke hilir selama 9 bulan dekat dalam perut mak, susah payah melahirkan fatin, menjaga makan/pakaian fatin, mendidik fatin, memberi kasih sayang yang tidak pernah putus dekat fatin, membela fatin dari kecil sampai lah sekarang . Thanks for everything mom !
          Even fatin tahu, mak dah tak larat nak jaga fatin, mak dah tak larat nak membebel dekat fatin lagi, mak dah tak larat nak jaga fatin yang pemalas nie and mak dah tak sanggup nak jaga fatin yang suka melawan cakap mak nie . Fatin mintak maaf sangat2 dari hujung rambut hinggalah ke hujung kuku kaki . Mintak maaf sangat-sangat . Fatin tahu, fatin nie anak mak yang paling pemalas sekali kan ? Fatin sedar fatin siapa . Tanpa mak, siapalah fatin . 
          Fatin tahu, fatin tak pernah beli hadiah untuk mak . Dulu masa sekolah rendah je . Sekarang, bagi fatin, itu adalah suatu pembaziran . Kerana kasih sayang fatin pada mak tidak akan pernah putus and tidak akan ternilainye jika nak dibandingkan dengan harga hadiah tu . Even hadiah tu berjuta-juta sekalipun . Dengan izin Allah, fatin akan capai cita-cita fatin untuk menjadi seorang yang bernama Dato Dr. Siti Nurfatin Bt Abd Razak . *woots, nak jugak dato tu* Yeah, Insyaallah .  And Insyallah, fatin akan jadi anak yang solehah untuk mak . Itulah hadiah yang fatin akan hadiahkan untuk mak . aminn..
           In short, I love you so deeply mom . muahh..
                                                                                                                                                                                                                  
                                                                                                                                          Fatin.


Assalamualaikum .




          

No comments:

Post a Comment